Sahabat Selamanya

Daisypath Friendship tickers
This Blog Was Born August 2009

Filo

Daisypath Anniversary tickers

02 Jun 2011

Ibu Bapa Segalanya


Assalammualaikum w.b.t

dah lama jari ni tak menari atas keyboard
:D

Ibu Bapa

Semua ada ibu bapa .
tapi . ada sestengah dari kita . tiada ibu bapa .
kesian
macam mana lah diaorang survive hidup diaorang kan ?

Korang pernah terfikir tak ?
hidup tanpa ibu dan bapa ?
mesti sangat susah .
sebab diaorang lah yang selalu bersama kita .
ya ! sekarang boleh lah korang cakap yang korang sayang awek or pakwe korang
sebab korang tak rasa kehilangan ibu bapa .

cuba fikir sejenak .
tiada ibu bapa kita .
tiada lah kita yang sekarang hidup di dunia ni .

kalau ibu bapa kita takda
dekat siapa kita nak mengadu ?
awek ?
pakwe ?
kawan ?
sahabat ?
cikgu ?
huh ! korang cuma boleh mengadu saja . tetapi tindakan selanjut nya ?
tiada kan ? diaorg hanya boleh dengar je .
tapi kalau ibu bapa kita .
korang mengadu . diaorang tak putus putus beri nasihat . kan ?

korang sedar tak ?
apa yang selama ni ibubapa kita buat .
SEMUA NYA !
untuk kebaikan kita sendiri .
untuk kebahagian kita sendiri .

cuba bayang kan
kalau ibu bapa kita tiada .
siapa nak beri makan minum kita ?
siapa nak bayar yuran yuran segala macam tu ?

ibubapa kita .
tak pernah minta kita apa apa .
kejayaan dunia akhirat yang mereka ingin untuk kita semua .
didikan diaorang untuk kita berjaya .
sikit pun diaorang tak pernah penat untuk jaga kita semua .

cubalah bayang .
macam mana kalau sekarang . ibu bapa kita tiba tiba pergi tinggal kan kita ?
apa kita nak buat ? nak menangis sampai keluar air mata darah ?
kita buat macam tu . diaorang tetap pergi menemui Nya .
tak sempat kita nak minta maaf kan ?
kita selau leka .
selalu lawan cakap diaorang .
dah tak sempat dah .
kadang kadang kita malu nak minta maaf kat ibu bapa semasa hayat nya .
kita selau tunggu hari raya baru minta maaf .
tak salah kita minta maaf kat diaorang selalu .
malah Allah lebih suka .

Aku tak sanggup kehilangan mereka .
siapa yang sanggup ?

ingat lah .

Ibu bapa segalanya bagi kita .
dan ingat lah perngobanan mereka terhadap kita dari kecil sampai kita dah berjaya sekarang .
korang tak kan dapat balas jasa diaorang .

maka . setiap hari . kita doakan kebahagian diaorang dunia dan akhirat .

Ibu Bapa Segalanya . . .

2 ulasan:

  1. tima kasih ustaz share link ni kat aku. insaf siket aku ni haa. syukran jazilan (:

    BalasPadam
  2. :) . sekadar renungan kita bersama sahaja .

    BalasPadam