Sahabat Selamanya

Daisypath Friendship tickers
This Blog Was Born August 2009

Filo

Daisypath Anniversary tickers

29 Ogos 2011

Ramadhan Pergi Kembali


Assalammualaikum w.b.t
salam sejahtera


Seperti semalam .
Ramadhan baru datang kepada kita .

Bulan yang penuh keberkatan .
Bulan yang penuh rahmat .

Semua insan . mengharapkan perubahan atas dirinya
perubahan yang lebih baik .
Pasti .

Perginya Ramadhan .

Datang pula Syawal .

Bulan dimana . diberikan kemenangan bagi orang yang berpuasa .
dimana . pada bulan ini .
semua kaum . tak kira bangsa apa pun .
meraikan kedatangan Syawal .

Syawal juga dapat merapatkan silaturrahim .
Selain itu dapat membentuk ukhwah yang kuat .





RAYA



-"Yeay ! Yeay ! Raya dah dekat ! nanti boleh dapat duit bayak banyak ! nanti boleh beli macam macam"-

Seem Familiar rite ? haha .
ungkapan yang sering diungkapkan oleh golongan kanak kanak .
kita dulu semua macam ni juga . zaman ini susah untuk dilupakan .
dimana kita bersama sama kawan kawan . jalan jalan pergi raya rumah orang .
datang rumah . dapat duit . balik terus . haha .
rraya nak duit je kan kita dulu ?

tetapi sekarang kita dah matang .
zaman dahulu . membuat kita tersenyum sendiri apabila melihat gelagat kanak kanak zaman sekarang .
kenangan tersebut . sukar untuk sirna .
:)


-"Tahun ni nak baju berapa pasang ? warna apa ? nak beli awal ke lambat lambat ? Ish . susah lah !"-

Situasi yang sering berlaku sebelum menjelang Aidilfitri .
macam macam nak beli kan ?
rambang gila mata ni . tak tahu nak pilih yang mana .
pilih lah yang paling terbaik untuk kita .
yang membuat kita tak menyesal beli yang kita pilih tu .
kalau tak . tak ke membazir tu .
ish

AidilFitri

tahu tak makna nya ?
makna nya
kita kembali kepada fitrah yang asal .
dimana pada bulan ramadhan .
kita sering bertaubat . melakukan ibadah . membuat baik .
dosa dosa dahulu terampun . dan di aidilfitri lah kita kembali kapada fitrah .
maka . janganlah kembali kepada perangai dahulu .
Ramadhan lah yang mendidik kita supaya memperbanyak kan amal .
Ramadhan juga bulan latihan .
oleh itu . mari bersama kembali kepada fitrah kita .

Walauapapun . Raya tetap raya !


SELAMAT HARI RAYA ADILFITRI KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DAN BLOGGER !


01 Ogos 2011

Ramadhan Bulan Ibadah


Assalammualaikum w.b.t

Perginya Syaaban
Datang pula Ramadhan

Bulan untuk semua
bahkan yang bukan Islam turut merasai kedatangan ramadhan

Ramadhan
Bulan penuh kerahmatan
di mana . terdapat nya Malam Lailatul Qadar
terdapat Solat terawih

dimana bulan ini juga
setiap amalan manusia diperganda kan pahalanya .

dan bulan ini dituntut umat Islam untuk Berpuasa

PUASA

-Sekarang ni tengah puasa lah ni . lapar weh .-

ungkapan yang sering kita dengar
memang lah kita akan lapar .
saya sendiri sedang lapar .
tetapi
KELAPARAN tu merupakan pengorbanan kita untuk
ALLAH S.W.T

Seronok kan dapat berkorban demi seseorang
bahkan ini Allah . lagi seronok

-Wah . hari ni aku nak beli banyak makanan . macam macam aku nak beli-

bulan ramadhan ye ada bazaar ramadhan kan ?
mesti korang nak beli macam macam

WAIT !
STOP !
jangan membazir . beli sekadar keperluan okay ?
percayalah . korang beli banyak banyak .
susah nak abeskan . lain lah kalau saiz kapasiti perut korang muat kan .

-Allah . Penat nya bulan puasa ni . aish .. -

Hey come on lah . penat ke berpuasa ?
*memanglah penat
tapi cuba korang bayangkan .
zaman rasulullahh s.a.w
siap berperang masa bulan ramadhan . diaorang semua bukan penat . malah bertambah semangat .
sebab apa ?
sebab diaorang yakin dengan janji Allah
renungkan . :DD

-makcik siti : aish . budak zaman sekarang . bulan puasa pun nak merompak . apa nak jadilah aku pun tak tahu .-

pelik kan ? yelah . bulan puasa mana ada syaitan laknatullah .
aku tahu korang dah tahu punca benda benda ni berlaku .
sebab apa ?
NAFSU

ok . like this . sebelum datang bulan ramadhan . syaitan ada .
nafsu pun ada .
so syaitan merupakan penggerak nafsu kita .
tapi bila syaitan takde pon . benda macam ni berlaku .
so kita lah yg mengerakkan nafsu tu

Oleh itu . buat sesuatu tu . jangan lah ikut nafsu . faham ?

Kesimpulan nya



SELAMAT BERPUASA :D
Puasa jangan tak puasa .